1961 | born in cologne |
1983–1991 | kunstakademie düsseldorf
master-class student with gotthard graubner |
1995–2006 | raketenstation hombroich |
2000 | arbeitsstipendium in rom des ministeriums für
städtebau und wohnen, kultur und sport
des landes nordrhein-westfalen
|
lives and works in cologne |
exhibitions (s: solo / g: group / cat: catalogue)
2022 | museum morsbroich, leverkusen, COLLECTION THEEWEN (g.) |
museum pfalzgalerie, kaiserslautern FINALE-DIRECTORS CUT (g.cat.) | |
2021 | kunstverein münsterland, coesfeld, PHILOSOPHIE DES WUNDERS (s. cat.) |
museum insel hombroich, auswahl und neupräsentation aus dem bestand der / selection and new presentation from the holdings of the sammlung heinrich heinrich müller, ehemals atelierhaus graubner (g.) | |
2020 | museum unter tage, bochum, FARBANSTÖSSE (g. cat.) |
2019 | kunstgruppe, köln, WER KANN, DER SOLL (g.) |
2018 | kjubh, köln, RAUM (s. cat.) overbeck-gesellschaft, lübeck, ALLE. (g. cat.) art cologne, salon verlag, köln, GROUPSHOW (g.) kunstgruppe, köln, YOUTOO (g.) verein für aktuelle kunst, oberhausen, KÖLN PLUS:FARBMALEREIPOSITIONEN (g. cat.) |
2017 | art cologne, salon verlag, köln, GROUPSHOW (g.) museum pfalzgalerie kaiserslautern, SCHNITTSTELLEN-BESTANDSPROBE IV (g.) kunstgruppe, köln, WAHNSINN (g.) |
2016 | kunstgruppe, köln, 20 JAHRE (g.) |
2015 | kunstbüro berlin, REFLEXION (g.) |
2014 | museum für lackkunst, münster, DAMMAR (s. cat.) |
2013 | kunsthalle rostock, AUFBRUCH. MALEREI UND REALER RAUM
(g. cat.) kunstgruppe, köln, 17/13 (g.) |
2012 | museum pfalzgalerie kaiserslautern /akademie der künste, berlin / museum kulturspeicher würzburg, AUFBRUCH. MALEREI UND REALER RAUM (g. cat.); kunstgruppe, köln, FULLHOUSE (g.) |
2011 | von maltzahn fine arts, München, EINS (s.); situation kunst, bochum, AUFBRUCH. MALEREI UND REALER RAUM (g. cat.) |
2010 | museum bochum, OUT OF OFFICE (g. cat.) |
2009 | kunstakademie, münchen, THEATER OF LIFE (g. cat.) quirinus-münster, neuss, VOLTO SANTO INSTALLATION (s.) katholische Akademie in Bayern, München, JESUS CHRISTUS (s. cat.) kunstgruppe, Köln TRINKEN ALS CHANCE (g.) |
2008 | st. gereon, Köln, von maltzahn fine arts, München, KREUZWEG (s.cat.) kunstgruppe, köln, KÜNSTLERBORDELL(g.) |
2007 | von maltzahn fine arts, München ; st.gereon, Köln ; von maltzahn fine arts, München, VOLTO SANTO INSTALLATION (s. cat.) kunsthalle erfurt, WUNDER ÜBER WUNDER (g. cat.) |
2006 | kunsthalle erfurt, ULRICH MOSKOPP (zusammen mit norbert schwontkowski) (s. cat.) kunstgruppe, köln, SALON SCHMITZ ODER MACHT WAS IHR WOLLT(g.) |
2005 | raum für kunst, aachen, ZEICHNUNG (s. cat.) |
2004 | museum baden, solingen / ehemalige reichsabtei kornelimünster, aachen ULRICH MOSKOPP (s. cat.) raketenstation hombroich, CONTAINER (s.) art basel, m bochum, BASICALLY: COLOUR (g.) karl ernst osthaus-museum, hagen, FARBE ALS FARBE / museum am ostwall, dortmund, FARBE ALS FARBE (g. cat.) galerie lausberg, düsseldorf ULRICH MOSKOPP (s.); ERÖFFNUNG DER NEUEN RÄUME (g.) |
2001 | art basel, m bochum, BASICALLY: COLOUR |
2000 | kunstverein arnsberg, DIE FARBE HAT MICH (s. cat.) |
1999 | overbeck-gesellschaft, lübeck, FEUER, EIS UND LUFT (s. cat.) |
1998 | ministerium für stadtentwicklung, kultur und sport des landes nordrhein-westfalen, düsseldorf, FARBMAUER(s. cat.)/ m bochum, FARBRAUSCH (s. cat.) |
1997 | art basel, m bochum, PRECARIOUS BALANCE (g. cat.) |
1996 | m bochum, EUROPÄER; BESTANDSAUFNAHME XIII; MALEREI FUNDAMENTAL (g. cat.) |
1995 | kunstpalast krakau, SAMMLUNG FRANKEn (g. cat.) |
1991 | m bochum, MALEREIEN (s.); m bochum, BESTANDSAUFNAHME VIII(g.) |
1990 | darmstädter sezession, darmstadt, FARBE IM RAUM (g. cat.)
|
1989 | jürgen ponto stiftung, frankfurt am main, ULRICH MOSKOPP (s. cat.) |
collections (selection)
former imperial abbey aachen-kornelimünster; museum am ostwall, dortmund; Wilhelm Hack Museum, Ludwigshafen; Museum Kunstpalast, Dusseldorf; city of cologne art collection; museum pfalzgalerie kaiserslautern; situation art, bochum, museum and collection hombroich, rocket station hombroich
bibliography (selection)
1990 Konrad Schmidt: “Aesthetics of Dirty Colors”, Ruhr News, December 10; Georg Imdahl: “When the object dissolves in perception”, WAZ, December 15 | 1991 Georg Imdahl: “Paintings”, the work of art, March | 1994 Dorit Marhenke: Torn, Franken Collection in the Kunsthalle Darmstadt, December 4, 1994 – January 29, 1995 | 1997 Georg Imdahl: “Ulrich Moskopp: Painting”, Deutsche Lufthansa in Seeheim-Jugenheim, January 30 – March 23 | 1998 Thomas Janzen: “Beyond the Screen”, Ministry of Culture, North Rhine-Westphalia, 17. March – 17th of May; Helga Meister: “Color Flows of the Renaissance”, West German Newspaper, March 24; Thomas Janzen: “Wandering Development”, Frankfurter Rundschau, August 1 | 1999 Dirk Nolte: “Enthusiastic about the colour”, Lübecker Nachrichten, January 16; Roswitha Sievert: “Conversation in the Overbeck Society, Lübeck”, in Ulrich Moskopp, “Fire, Ice and Air”, January 17 – February 21; Alice Kögel: “Transparent Studio”, StadtRevue Cologne, June; Katia Blomberg, “Bau-Kunst-Werk”, IKB, Deutsche Industriebank AG, Düsseldorf | 2000 Johannes Roedeske: “The color has me, art association Arnsberg”, magazine of the Sauerland homeland association, January; Mareike Blum: “Blue-orange contrast and paint stripes on laminate”, Westfälische Rundschau February 23; Thomas Wolf: “From madder root to artificial varnish”, Frankfurter Rundschau, March 7; Beate Terfloth: “to Ulrich Moskopp”, in Die Farb hat mich, Klartextverlag; Georg Imdahl: “Happiness to paint”, in “The color has me”, Klartextverlag | 2001 Christoph Kivelitz, Kunsthaus Sparkasse Bochum | 2004 Georg Imdahl: “Bishop on vacation”, exhibition tour Ulrich Moskopp, Solingen/Aachen/Erfurt, Salon Verlag, Cologne 2004; Jan Crummenerl: “The artist in the full-body condom”, Solingen Tageblatt, 10. February; Michael Tesch: “Seeing becomes a sensual act”, Solingen Morning Post, February 10; Thorsten Karbach: “Capturing natural events on chipboard”, Aachener Zeitung, May 14; Ingrid Peinhard-Franke: “The moving power of color”, Aachener Nachrichten, May 26 | 2007| Gerda Wendermann: “Volto Santo Installation”, in “Miracle over Miracles”, catalog for the exhibition in the Kunsthalle Erfurt; Ulrich Moskopp: “Volto Santo Installation” in Ulrich Moskopp Volto Santo Installation on the occasion of the installation in St. Gereon, Cologne, Salon Verlag, Cologne; Ulrich Moskopp, “The Window”, Vatican Magazine, Issue 10, 2007 | 2009 Wilhelm Christoph Warning, “Belief Images”; Gerhard Theewen, “Letter” in Ulrich Moskopp “Way of the Cross”, catalog on the occasion of the installation of Jesus Christ in the Catholic Academy in Bavaria, Munich | 2008 Ulrich Moskopp, “Answers”, Margareta Gruber “”And we have seen his glory the face of Manoppello and the secret of the incarnation”, Ernst Dassmann “The one Christ and the many images of Christ” in Ulrich Moskopp Volto Santo installation on the occasion of the installation in St. Paulus, Düsseldorf, Salon Verlag, Cologne | 2009 Carl Friedrich Schröer, ” And the light entered friendly face” theo, issue 2, 2009|2010 Jürgen Kisters “Above all, diversity is his profession”, Kölner Stadtanzeiger, August 12 |2014 Monika Kopplin, “Zur exhibition”; Beatrice Kromp, “Dammar”; Falk Wolf “Transzlutzente Perspective”, Ulrich Moskopp “The happiness of Vilhelm Hammershoi” in “Ulrich Moskopp Dammar”, catalog for the exhibition in the Museum for Lacquer Art in Münster